Jak zaplanować karierę zawodową?

sklep z modnymi koszulami

Planowanie swojej kariery niewątpliwie jest ważnym aspektem życia każdego człowieka – a przynajmniej osób, które poważnie podchodzą do swojego życia zawodowego. Niemniej zaplanowanie kariery zawodowej nie zawsze jest takie proste – wymaga dużo pracy, wysiłku, a także wiedzy jak to zrobić.

Strategia planowania

Na samym początku planowania kariery zawodowej zastanów się nad samym sobą. Takie refleksyjne podejście do swojej osoby pozwoli Ci odnaleźć swoją drogę, którą jest konkretny cel zawodowy, związany z Twoimi zainteresowaniami, umiejętnościami czy też pragnieniami. Zwróć uwagę na następujące czynniki:

cel – jaki jest Twój życiowy cel, gdzie widzisz siebie za 5, 10 czy 15 lat, co chciałbyś robić w przyszłości, w jakim zawodzie widzisz siebie najlepiej – znalezienie odpowiedzi na te pytania, pozwoli Ci odnaleźć swój cel, do którego będziesz dążyć

wartości – kolejną rzeczą, którą musisz określić podczas strategii planowania kariery zawodowej są wartości. Odpowiedz sobie na pytania: Co w życiu cenię najbardziej? Co mógłbym poświęcić dla swojej pracy, a z czego na pewno nie mógłbym zrezygnować?

umiejętności – umiejętności odgrywają bardzo ważną rolę w planowaniu rozwoju zawodowego. Zastanów się więc nad tym jakie są Twoje umiejętności – czy jesteś odpowiedzialny, czy potrafisz pracować w stresie, pod presją czasu, czy jesteś osobą elastyczną itp. Warto również zastanowić się nad tym jakie umiejętności mógłbyś rozwinąć, aby przybliżyć się do osiągnięcia wyznaczonego przez siebie celu

zainteresowania – zainteresowania także są ważnym aspektem naszego rozwoju zawodowego. To czy się interesujemy, z pewnością wpłynie na wybór naszej ścieżki zawodowej. W końcu praca w zawodzie, który kompletnie nas nie interesuje, nie jest ani efektywna, ani przyjemna. Zastanów się więc co lubisz robić, jakie jest Twoje hobby, co Cię pasjonuje w życiu i w jakim środowisku czujesz się najlepiej

kompetencje – jakie kompetencje posiadasz, jakie jest Twoje wykształcenie, czy posiadasz jakieś dodatkowe kwalifikacje, ukończone kursy czy szkolenia, certyfikaty potwierdzające Twoje kompetencje i umiejętności?

środowisko pracy – warto zastanowić się także nad środowiskiem pracy, w którym siebie widzisz. Czy wolisz pracować między ludźmi, mieć kontakt z Klientami, czy interesuje Cię praca stacjonarna w firmie, a może wolisz pracować w domu? Czy widzisz siebie jako osobę kierującą pracą innych, czy może wolisz, by ktoś inny podejmował za Ciebie decyzję? Czy jesteś gotów wyjeżdżać w delegację i podróże w pracy, czy lubisz podejmować ryzyko czy raczej jesteś osobą, która woli go unikać?

Dzięki uwzględnieniu tych sześciu punktów, jakimi są: cel, wartości, umiejętności, zainteresowania, kompetencje oraz środowisko pracy, łatwiej będzie Ci konkretnie zaplanować ścieżkę swojej kariery zawodowej.

Zaplanowane? Wejdź i sprawdź naszą listę na której odnajdziesz portale do szukania pracy

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*